کد مطلب:161367 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

ضرورت وجود سیستم دفاعی
به عبارت دیگر دشمنی با دشمنان، یك سیستم دفاعی در مقابل ضررها و خطرها ایجاد می كند. بدن انسان همانگونه كه دو عامل جاذبه دارد كه مواد مفید را جذب می كند، یك سیستم دفاعی نیز دارد كه سموم و میكروبها را دفع می كند. سیستمی كه با میكروب مبارزه می كند و آنها را می كشد، كار گلبولهای سفید است. اگر این سیستم ضعیف شد، میكروب ها رشد می كنند. رشد میكروبها به بیماری انسان منجر می شود و بیمار را ممكن است با مرگ روبرو كند. اگر بگوییم ورود میكروب به بدن ایرادی ندارد، به میكروب خوش آمد گفتیم و بگوییم مهمان ما هستید، آیا در این صورت بدن سالم می ماند؟ باید این میكروب را از بین برد تا انسان بتواند به حیات خود ادامه دهد.

مهم آن است كه ما جای جذب و دفع را درست بشناسیم. گاهی امور مشتبه می شود. كسی از روی نادانی سخنی به اشتباه گفته و خطایی كرده و بعد پشیمان شده است، و یا اگر برای او توضیح دهیم، از روی انصاف قبول خواهد كرد. نسبت به چنین كسی نباید دشمنی كرد. صرف اینكه كسی مرتكب گناهی شد، نباید او را از جامعه طرد كرد، بلكه باید در صدد اصلاح او برآییم. با او نباید دشمنی كرد، مگر اینكه تعمد داشته باشد و علنا گناه را در جامعه رواج دهد. این خیانت و پلیدی است و باید با چنین شخصی دشمنی كرد.

در مورد دشمنان غدار، كینه توز و قسم خورده، خداوند می فرماید: «و لن ترضی عنك الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم» [1] . تا دست از انقلابتان برندارید، آمریكا از شما راضی نخواهد شد. آشتی با چنین كسانی یعنی چه؟ نهایت غضب و خشونت و


تندی و عبوسی را باید در مورد اینها اعمال كرد. چون آنها جز به مرگ ما و گرفتن دین ما راضی نیستند. [2] یكی از بزرگان می فرمودند: مشكل اساسی ما این است كه باور نمی كنیم دشمنان اسلام، واقعا دشمنان دین ما هستند؛ خیال می كنیم این نقشه هایی كه می كشند، فقط برای این است كه استفاده ی اقتصادی بكنند، و اگر نفت و منابع دیگر را به آنها دادیم، دیگر دست از سر دین ما می كشند؛ لیكن قرآن می فرماید «لا یزالون» [3] ، یعنی تا آنها شما را از دینتان برنگردانند، دست بردار نیستند. به عنوان نمونه، آیا هیچ فكر كرده ایم كه برای حفظ جان سلمان رشدی مرتد چه مقدار هزینه كرده اند؟ در روز چند پوند صرف می كنند تا این مرتد منحرف، سالم بماند؟ اگر خواهان حفظ حقوق بشر هستند، چرا در گوشه ی دنیا كه هزاران نفر بی گناه در بوسنی، در فلسطین، در لبنان، در افغانستان و سایر اقصی نقاط دنیا از بین می روند، خم به ابرو نمی آورند؟ چه داعی دارند كه اینهمه پول برای حفظ جان یك نفر هزینه كنند؟ باید بدانیم كه چرا گاهی كتابهای شخصی چون كسروی منحرف را با بودجه ی بیت المال بارها و بارها تجدید چاپ می كنند؟ همچنین سایر كتابها و مجلاتی كه عموما ترجمه ی آثار غربی ها و تفكرات ناصحیح آنهاست. آری باید مقاومت و دشمنی در گفتار و عمل كرد، هوشیاری و بیداری بكار بست تا از توطئه های دشمنان در امان باشیم.

این نكته نیز قابل ذكر است كه در بسیاری از روایات آمده است كه محبت و مودت نسبت به اهل بیت علیهم السلام، باید همراه با برائت جستن و بیزاری و دشمنی با مخالفان آنان باشد؛ تا لطف و محبت ما نسبت به خاندان امامت و ولایت علیهم السلام مورد قبول خداوند بوده و در نزد آنان ارزشمند باشد. از این روست كه در زیارت عاشورا، سلام و درود ما بر اباعبدالله الحسین علیه السلام با بیزاری و برائت جستن از دشمنان او همراه است.



[1] بقره / 120.

[2] تلخيص از آذرخشي ديگر از آسمان كربلا.

[3] بقره / 217.